Over veiligheid, historie en tattoos.... - Reisverslag uit Aswan, Egypte van hellen - WaarBenJij.nu Over veiligheid, historie en tattoos.... - Reisverslag uit Aswan, Egypte van hellen - WaarBenJij.nu

Over veiligheid, historie en tattoos....

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg

18 Oktober 2007 | Egypte, Aswan

Hey allemaal,

Daar zijn we alweer! Vanuit Aswan vandaag!

Gisteren waren we zo bedwelmd door de hitte dat we straal vergeten waren om toch wat leuke info nog met jullie te delen dus nu even een korte terugblik op gisteren en een verslag van vandaag natuurlijk! :-)

Gisteren waren we zoals gezegd in de tempel van Karnak geweest, deze tempel is Egyptes grootste heiligdom en de tempelstad van de koning der goden, Amon-Ra.

Ook waren we in de Luxor tempel geweest. Deze is gewijd aan de drie-eenheid Amon, Moet en Chons (vader, moeder en zoon).

Zoals we gisteren al zeiden, de tempels waren erg indrukwekkend maar doordat we zo onder invloed van de enorme hitte waren dat dit toch gedeeltelijk aan ons voorbij is gegaan.

Vandaag zijn we overigens al een stuk aan de hitte gewend. Het is nog steeds bloody hot maar het voelt al wat beter aan als gisteren.

Nu dus een verslag van vandaag. Dat begon erg vroeg overigens. We zijn vanmorgen namelijk naar Aswan gereden met de bus. Dat kan alleen onder consorte van een politie-konvooi, dit vanwege de veiligheid, daarover zo meer....

Om 7 uur vertrok het konvooi richting Aswan. Het is zaak om daar met de bus op tijd te zijn en aan te sluiten want als je te laat bent wacht het konvooi niet en moet je je reis naar aswan dus uitstellen. Maar wij waren netjes op tijd. En zo vertrok een hele stoet bussen en busjes achter elkaar op weg naar Aswan, met voorop een auto geladen met stoere mannen met geweren en erachter nog zo 1. Ergens halverwege de reis viel het konvooi wat uit elkaar omdat er ook bussen naar andere bestemmingen gingen. toen kregen persoonlijke bescherming, namelijk een militair met kanon in onze bus zelf! :-) Ik geloof dat 10 jaar geleden hier een aanslag is gepleegd en het is hier al jaren veilig maar ze blijven toch het zekere voor het onzekere nemen. Het had wel wat. Spannend was het zeker! Om meerdere redenen zelfs. Want met zo veel veiligheid om je heen kan er weinig meer mis gaan zou je zo denken.... nou, dat valt erg mee. Volgens mij zijn terroristen nog het geringste gevaar wat hier heerst... de verkeersregels brengen gevaarlijkere situaties teweeg! Mijn hemel! Ze maken er hier echt een potje van zeg! Op een tweebaansweg is het hier gewoon zo dat je in gaat halen wanneer dat zo uitkomt, ook als er tegenoverliggend verkeer aankomt! :-) Je toetert wat en flashed flink met je lichten en schuift allemaal wat in en maakt wat plaats en huppekee, zo scheuren er drie rijen auto's soms langs elkaar heen.... Dat is toch even wennen... :-) Maargoed, we zijn veilig in Aswan aangekomen.

Oja, ons groepje waar we mee zijn is niet zo groot, we zijn met 10 man dus niet zo massaal. Is erg prettig moet ik zeggen.

Eenmaal in Aswan aangekomen hebben we een felukka-tocht gemaakt. Een felukka is een klein zeilbootje. Er stond alleen bijna geen wind dus het schoot niet echt op... :-) Bovendien, toen we aan moesten meren bij ons eindpunt waren we bijna op de rotsen gestrand en doken we met boot en al het riet in... :-) Jaja, het was een spannende dag... hahahaha.

Na al deze consternatie hebben we lekker een kopje thee met zoete lekkernijen gedronken en daarna een bezoekje gebracht aan het hotel Old Cateract. Hier heeft Agatha Christie zoveel jaar geleden het boek Murder on the Nile geschreven. We hadden mazzel, voor een euro heeft een hitsige bell boy ons de salon van Agatha Christie laten zien en de presidential suite! Wat een luxe, was leuk om een keer te zien, al zal ik me dat nooit kunnen veroorloven!

Toen zijn we naar ons hotel gegaan en ingecheckt enzo. Het is weer een schitterend hotel, we hebben een kamer met uitzicht vanaf het balkon op de nijl, dit heeft echt iets heel aparts. Het is hier zeker superromantisch....

Na de lunch zijn we naar een Nubisch dorp geweest. Ik vraag me af hoe mensen zo kunnen leven in die primitieve behuizing maar het schijnt goed te kunnen. Hoe primitief het er ook uit mag zien, ze hebben gewoon stroom en dergelijke, gigantische koelkasten, televisies, en hoe bouwvallig het dak ook is er prijkt wel een giga-schotel op... :-)We zijn daar bij mensen thuis geweest en hebben daar hibiscussap gedronken, wat erg lekker is. We mochten in het huis rondkijken.

Als klap op de vuurpijl hebben Linda en ik allebei een henna-tattoo op ons been laten zetten! :-) En ik heb de waterpijp gerookt! Was erg lekker, ik ben helemaal fan geworden... hahahaha. Wil zo een ding hebben eigenlijk! :-)

Nu zijn we net weer in het hotel en kunnen we even bijkomen voor het diner. Vanavond gaan we naar de Isis tempel op het eiland Philea voor een sound and light show. Ben benieuwd hoe dat zal zijn!

Wat me trouwens meevalt zijn de mensen. Ik had gehoord dat ze oerververlend zijn maar ik vind het erg meevallen. Sommige kunnen wel wat zeuren maar zodra je ze gewoon negeert houdt dat snel op. Ik vind de mensen bijzonder vriendelijk in ieder geval.

Goed, dit is een heel verhaal alweer geworden. Hulde aan diegenen die tot hier gelezen hebben... :-)

Morgen gaan we inschepen op ons cruise-schip voor de nijl-cruise. Zodra we weer in de gelegenheid zijn horen jullie hier weer van ons!

Veel groetjes uit een sprookjesachtig Egypte,

en dikke knuffels voor iedereen!

Liefs, Hellen en Linda

P.S. Jeroen, beterschap zeg! wat een toestand maar blij dat je weet wat het is zodat de genezing kan beginnen!

  • 18 Oktober 2007 - 17:39

    Mams En Leo:

    Dit is echt iets voor mij(leo)want ik ben gek op die films (bijbel moses,enz.)dus zal ik het land ook mooi vinden al die tempels.Maar jullie zijn daar en wij beleven het in onze gedachten mee.Geniet er van en veel plezier daar,mams en leo.

  • 19 Oktober 2007 - 08:17

    Cor:

    Het blijft erg leuk jullie reisverslag te lezen. Ik probeer met jullie mee te kijken en me de dingen voor te stellen zoals jullie die beschrijven. Evelyne raakt meer en meer geinspireerd als ik haar vertel wat jullie doen en zien.
    Nou, geniet ervan en beleef de geschiedenis.
    papa

  • 21 Oktober 2007 - 20:57

    Cor:

    Ik kijk elke dag even op internet, ben benieuwd naar de rest van de reis!!
    groeten,
    papa

  • 22 Oktober 2007 - 09:55

    Nathalie Cas:

    gweldig, je bent nog steeds reislustig, doe het rustig aan in de hitte. liefst zo vroeg mogelijk weg en smiddags een siesta. pas op voor de zon, ik hoop dat je net zo kleurtje krijg als ik. trouwens hel en lin is het een land waar je wilt blijven wonen? wacht het volgend avontuur af. groetjes en liefs
    van het meiske.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 232
Totaal aantal bezoekers 44812

Voorgaande reizen:

05 September 2014 - 20 September 2014

Wild Zuid-Afrika

12 Mei 2012 - 26 Mei 2012

Eindelijk naar Thailand, het Land van de Glimlach!

26 September 2010 - 03 Oktober 2010

Turkije

05 Juni 2010 - 09 Juni 2010

Rome, La Dolce Vita!

07 Juni 2008 - 30 Juni 2008

Frankrijk (kamperen)

16 Oktober 2007 - 01 November 2007

Egypte

14 September 2006 - 06 Oktober 2006

Canada

24 Mei 2006 - 04 Juni 2006

Schotland

13 April 2006 - 21 April 2006

Frankrijk (short break)

01 Oktober 2005 - 23 Oktober 2005

Peru

Landen bezocht: