Over magie, liefde, Abu Simbel en tempels... - Reisverslag uit Alexandrië, Egypte van hellen - WaarBenJij.nu Over magie, liefde, Abu Simbel en tempels... - Reisverslag uit Alexandrië, Egypte van hellen - WaarBenJij.nu

Over magie, liefde, Abu Simbel en tempels...

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg

23 Oktober 2007 | Egypte, Alexandrië

Hey allemaal!

Het heeft even geduurd maar hier ben ik weer!

We hebben zo ontzettend veel meegemaakt de afgelopen dagen dat ik bijna niet weet waar ik moet beginnen!

In kort even voordat het hele verslag volgt, het is hier geweldig! Het is ontzettend warm maar de dingen die we doen en zien zijn zo mooi dat het dat allemaal dubbel en dwars waard is! Het schijnt hier nu net zo warm te zijn als in de zomer dus we treffen het wel of juist niet, dat valt te bezien natuurlijk.... :-)

Laat ik beginnen waar ik de vorige keer geeindigd ben... Ik weet even niet meer hoeveel dagen ik achter lig met het verslag maar in ieder geval zijn we op een avond naar de sound & light show geweest bij Isis tempel op het Philea eiland. Dat was echt grandioos mooi, er hing daar ook een heel serene sfeer. De volgende dag hebben we de tempel ook bij daglicht bekeken en weer maakte die veel indruk op me. Misschien ook door het verhaal dat erachter zit.... is namelijk een erg mooi verhaal wat zeker tot de verbeelding spreekt. Het gaat over de godin Isis waarvan haar man Osiris vermoord werd door zijn broer Seth (uit jaloezie). Seth hakte het lichaam van Osiris in 24 stukken en verdeelde die stukken over heel Egypte. Isis heeft uit liefde voor haar man alle stukken bij elkaar gezocht en uiteindelijk met behulp van wat magie hem weer tot leven gebracht zodat zij een kind van hem kon krijgen (toch een onbevlekte ontvangenis... waar hebben we dat verhaal meer gehoord?). Uiteindelijk moest Osiris wel kiezen voor het dodenrijk of voor de levende wereld, maar hij zag zoveel slechts in de de levende wereld dat hij liever voor het dodenrijk koos, daarom is Osiris god van het dodenrijk. Dit is even beknopt het verhaal maar ik vond het erg mooi...

Na de tempel van Isis zijn we naar de onvoltooide obilisk geweest. Ook daar kreeg ik en soort onbestemd gevoel, had sterk de indruk dat die onvoltooide obilisk een slechte poging was geweest om de "echte" obelisken na te maken. maargoed, ik ben er indertijd niet bij geweest dus ik weet het allemaal natuurlijk ook niet zeker.

De mannen zijn hier best aantrekkelijk maar erg vervelend, het zijn ontzettende flirts en zodoende heb ik al sjans gehad van een bell-boy (zoals ik al eerder vertelde), van een plee-boy (iemand die bij de plee's zit) en op de boot tijdens de nijlcruise van de bar-boy! Die heeft me zelfs een huwelijksaanzoek gedaan, maar ik vond het verstandiger om daar maar niet op in te gaan! :-)

Verder zijn we bij een parfumerie geweest waar ze oude essences nog namaken. Linda en ik kregen daar zelfs een gratis massage, was erg lekker! :-) Ik heb er ook een aantal luchtjes en olietjes gekocht.

Onze hut op het cruiseschip was echt heel knus, we zijn daar drie nachten geweest en met weemoed hebben we afscheid genomen de laatste dag.

Twee dagen geleden zijn we naar Abu Simbel geweest. Mijn hemel, de wake-up call was dus om half 4! We moesten namelijk weer in konvooi naar Abu Simbel en het was een behoorlijk stuk rijden.

Overigens was dat ook de dag dat de eerste mensen geveld werden door de diarree. Laten we het afkloppen, Linda en ik hebbe nog steeds nergens last van!

Maargoed, we waren bij Abu Simbel! Dat was echt de moeite waard. Ik wilde er echt graag naartoe omdat Jeroen had gezegd dat het zo mooi was! (dankjewel Jeroen voor de tip, was inderdaad schitterend!).

Abu Simbel ligt aan het Nassermeer, het grootste kunstmatige meer ter wereld en voorziet Egypte voor 30 procent van stroom. De tempels zijn verplaatst omdat ze toen het meer ontstond onder waten zouden komen te staan. De tempel is door Ramses II gebouwd, voor zichzelf, de man hield erg veel van zichzelf.... Maar hij hield ook veel van van 1 van zijn vrouwen, Nefertari. Want voor haar heeft hij naast zijn eigen tempel een tempel spreciaal voor haar gebouwd. Het was echt zo ontzettend mooi. Die beelden zijn enorm groot en de binnenkant is ronduit geweldig mooi, de kleuren zijn mooi bewaard gebleven. Je mocht daar niet fotograferen binnen dus hebben we wat kaarten gekocht.

Na Abu Simbel zijn de nog naar de Hoge Dam geweest maar dat stelde niet veel voor. Ja, die dam stelt wel wat voor maar het oogt niet zo spectaculair.

Gedurende ons bezoek aan de hoge dam werd Amro (onze reisleider) steeds gebeld door ons cruiseschip waar we bleven want ze wilde graag vertrekken... Ja hoor, wij hadden het weer voor elkaar, een heel schip lag te wachten op de komst van 8 man... :-)

Op de boot hebben we aangevallen op de lunch want het was al een enorm lange dag geweest! De rest van de dag hadden we vrij en hebben we heerlijk op het dek bij het zwembad naar het voorbijtrekkende landschap gekeken. Het is echt een nijlcruise geweest zoals je je dat voorstelt, ik vond het geweldig mooi in ieder geval en enorm romantisch... ookal had ik geen man bij me dan! ;-)

Op de boot was alles supergoed geregeld, we hadden 's middags zelfs een high tea! We zaten dus eigenlijk de hele dag te eten! :-)

In de late namiddag kwamen we aan bij de tempel van Kom Ombo. De zon was toen al bijna onder dus de ergste hitte was verdwenen. We konden er dus rustig van genieten. Kom Ombo is de tempel voor de valkgod Horus (de zoon van Isis en Osiris) en de krokodillengod Sobek. De tempels is symmetrischen telt twee toegangen, twee zuilenhallen en heiligdommen. Er liggen ook krokodillenmummies en de kapel van Hathor, de geliefde van Horus.

Diezelfde avond hadden we een Egyptische avond met een buffet en (flauwe) spelletjes maar het was wel supergezellig.

Eigenlijk heb ik nog veel meer te vertellen want ik heb nog niet eens verteld over de slaaptrein waar we mee zijn geweest! :-) Maar dat moet op een later tijdstip want mijn tijd is bijna op! :-) Zodra de mogelijkheid zich weer voordoet dan horen jullie weer van mij!

Groetjes en veel liefs aan iedereen,

Hellen en LInda

  • 24 Oktober 2007 - 07:33

    Mams,leo,rocco,nina.:

    Wat een mooie verhalen, wij weten al wat je moet gaan doen als je terug komt(schrijfster)worden.Tjonge als jij schrijft dan is het net of we er bij zijn ga zo door.De helft zit er op dus geniet van de zon en de mooie landschap.Knuffel voor jullie alle bij van ons en natuurlijk Rocco en Nina.

  • 24 Oktober 2007 - 09:03

    Isabella Servos:

    Hoi Hellen en Linda,

    Helemaal tegek die verhalen.Zo,n
    nijlcruise lijkt me helemaal tegek. Geniet nog van de warmte, hier is het behoorlijk koud.Groetjes uit het koude Amsterdam.

  • 24 Oktober 2007 - 12:17

    Gerdadjan:

    Wowww, schatje je hebt het weer goed voor elkaar zo te zien. Wat heerlijk om je verhalen te lezen en je het zo weet te vertellen dat ik elke keer denk, woww, die heeft een heel nieuw gebied ontdekt waar nog niemand geweest is (een soort moderne vrouwelijke Marco Polo) en wooo, daar moet ik dus ook eens naar toe.

    Je moet echt verhalenbundels gaan uitgeven, DAT is het vast waar je naar op zoek bent!!! (een nieuwe uitdaging ligt onder je neus, schatje!)

    Lekker reizen en verhalen maken (en als je slim bent, zorg je dat ze je er ook nog voor betalen!!)

    Nog heel veel plezier!!!!!! en groetjes aan je zussie Lin

    dikke knuffel en tot je volgende verhaal!!

    Gerda

    Ik heb lang niets van mij laten horen omdat ik een beslissing moest nemen met mijn zieke poes, die beslissing heb ik gisteren genomen en laten uitvoeren :-(. Maar ze heeft nu rust zonder pijn :-).


  • 25 Oktober 2007 - 09:53

    Cor:

    Het klinkt allemaal geweldig, ik ben blij dat jullie daar samen zo van genieten. Profiteer ervan want wat je gezien en beleeft hebt kan niemeand je meer afnemen. Geweldig.
    Groeten,
    papa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 262
Totaal aantal bezoekers 44821

Voorgaande reizen:

05 September 2014 - 20 September 2014

Wild Zuid-Afrika

12 Mei 2012 - 26 Mei 2012

Eindelijk naar Thailand, het Land van de Glimlach!

26 September 2010 - 03 Oktober 2010

Turkije

05 Juni 2010 - 09 Juni 2010

Rome, La Dolce Vita!

07 Juni 2008 - 30 Juni 2008

Frankrijk (kamperen)

16 Oktober 2007 - 01 November 2007

Egypte

14 September 2006 - 06 Oktober 2006

Canada

24 Mei 2006 - 04 Juni 2006

Schotland

13 April 2006 - 21 April 2006

Frankrijk (short break)

01 Oktober 2005 - 23 Oktober 2005

Peru

Landen bezocht: