Over Arequipa.... - Reisverslag uit Arequipa, Peru van hellen - WaarBenJij.nu Over Arequipa.... - Reisverslag uit Arequipa, Peru van hellen - WaarBenJij.nu

Over Arequipa....

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg

08 Oktober 2005 | Peru, Arequipa

Hallo luitjes,

Daar is ze weer! Vanuit een geweldig leuk hotel in Arequipa dit keer. Eergisteren hier aangekomen na een zeer lange busreis van 11 uur. Al met al toch een hele mooie rit. Langzaam zagen we het landschap steeds ruiger en onherbergzamer worden. We zitten nu op 2400 meter hoogte. Op zich nog peanuts en toch merk ik dat ik wat sneller buiten adem ben dan normaal en soms wat zweverig in het hoofd.... nee, voor degene die nu weer conclusies trekken, dat komt niet door het bier. :-) Ik heb in ieder geval wel meteen coca-snoepjes ingeslagen en drink coca-thee tegen eventuele hoogteziekte. Morgen gaan we namelijk naar 4000 meter dus ik bereid me er helemaal op voor.

Zoals gezegd, nu dus in Arequipa in een ontzettend knus hotel weer. Nog steeds schitterend weer, loop hier gewoon in korte broek en moet zelfs hoed op tegen de zon! Morgen gaan we hier weer weg en dan zijn we hier 3 nachten geweest. Wel even lekker zo een rustpunt in de reis. Gisteren hebben we een stadstoer gemaakt en ik moet zeggen, Arequipa is een schitterende stad. Vele malen mooier dan Lima. Al is het alleen al door de ligging. Vanuit bijna heel de stad heb je een geweldig uitzicht op een aantal vulkanen waarvan de toppen met sneeuw zijn bedekt. Schitterend dus! We hebben eerst een aantal uitkijkpunten bezocht waar je mooie foto's kunt maken. Maar zoals vaak het geval is, het is zo groots en majestueus hier, het komt gewoon niet over op een foto. Gelukkig staat het voorgoed op mijn "harde schijf" en daar gaat het om. Heb uiteraard wel foto's gemaakt van El Misti (1 van de vulkanen) en zoals de Inca's zouden zeggen, sprak de Apu van deze berg (berggod) luidkeels tot me. Ik heb de ondwingbare drang om die vulkaan te beklimmen en vind het eigenlijk jammer dat we niet meer tijd hier hebben om dat te doen. Wie weet een volgende keer.... Na al dit moois zijn we de stad weer in gegaan naar het Plaza de Armas. Iedere stad van enigszins belang heeft overigens een plein dat zo heet. Maar het Plaza de Armas staat bekend als het mooiste plein van Peru en dat kan ik beamen. Schitterende gebouwen rondom het plein, restaurants en veel gezelligheid. We hebben de kathedraal bezocht en het monasteria de Santa Catalina (klooster). Erg idyllisch en ik heb volgens mij wel erg mooie kiekjes gemaakt. Gistermiddag hadden we lekker vrij om zelf te doen en laten wat we wilde. Dus wij zijn met een groepje van 6 (de harde kern van onze groep, volgens mij wordt de rest van de groep knettergek van ons) lekker naar de Plaza gegaan en hebben daar gelunched in een restaurant wat uitkeek over de hele plaza. Daarna zijn we naar het Musea Santuario gegaan om daar Juanita te bekijken. Juanita is een Inca-meisje dat 500 jaar geleden is geofferd aan 1 van de berggoden, zij is in de vulkaan begraven en heeft daar dus 500 jaar bevroren onder de grond gelegen totdat ze in 1995 werd gevonden. De mummie is nog zo goed intact dat het zeer indrukwekkend was om haar daar in een vitrine waarin het -20 is te zien liggen. De huid zit gewoon nog op haar gezicht en haar armen zijn nog intact. Ik vond het zelfs beetje emotioneel. Het moet een hele eer zijn geweest om als "uitverkorene" te worden geofferd, maar toch.... wat zal ze gedacht hebben in haar laatste momenten. Toen kon ze ook niet weten dat 500 jaar later massa's mensen naar haar lichaam zouden komen kijken. Ik ben blij dat ik voor de vakantie begonnen was aan een boek over Inca-initiaties en rituelen. Het leeft nu toch allemaal wat meer.

Vandaag hebben we een reality-tour gedaan. We zijn dus de arme wijk van Arequipa ingegaan en we hebben daar een markt bezocht en een steengroeve. Die markt was een hele belevenis. Of liever gezegd, wij waren de belevenis, die mensen keken hun ogen uit toen wij als groep Nederlanders over hun markt kwamen lopen! Vooral 1 stalletje in het bijzonder vond ik erg fascinierend. Het was een stalletje waar je dingen kon kopen die nodig zijn voor offers aan moeder aarde, hier Patchamama genoemd. Dus niets wat daar lag was om te eten, alleen maar voor de offers. Ik vond het bijzonder want dat betekent dat de oude Inca-rituelen hier nog steeds in ere worden gehouden. We kwamen natuurlijk ook hordes kinderen tegen en Jeroen en Maud hadden schriften bij hun en die hebben ze daar uitgedeeld. Het was op zich helemaal geen triest aanblik daar. Die mensen hebben echt geen cent te makken maar ze stralen zoveel plezier uit! Iedereen lacht hier naar je, ik heb zelden zulke aardige mensen ontmoet. En die kinderen natuurlijk dolblij met een schrift en een pen. En maar lachen en blij zijn.... en toen kwamen bij mij de waterlanders.... janken. Niet omdat het "zielig" was maar juist omdat het dat niet was. De kunst kunnen zien van het tevreden zijn met wat je hebt. Het greep me enorm aan.

Op weg naar de steengroeve heb ik nog wat zitten nasnotteren en toen ging het wel weer. Moest ook wel want de volgende uitdaging stond ons te wachten. De afdaling in die steengroeve. We moesten over een heel erg pietepeuterig paadje naar beneden en nee, er stond geen hekje ofzo.... kortom, het ging me dun door de broek!

Beneden liet 1 van de werkers zien hoe ze daar de stenen maken waaruit eigenlijk de hele stad Arequipa is gemaakt. Dat is overigens allemaal van witte lava wat 1 miljoen jaar geleden uit de vulkanen is uitgespuugd. Zo een man staat daar dus dag in dag uit in de snikhitte op die rotsen te hakken om er stenen van te maken. Een kunst op zich en als je het ziet, ziet het er zo simpel uit!

En nu zijn we weer in het hotel en hebben we weer vrije middag. Vanmiddag ga ik lekker niets doen want morgen gaan we dus echt naar hoogte en ik wil daar toch wat uitgerust aan beginnen. Ben erg benieuwd hoe dat voelt, zo hoog. Er zijn behoorlijk wat zieken in de groep maar ik moet zeggen dat ik tot nu toe nog nergens last van heb. Het eten valt me alleszins mee en ik geniet er met volle teugen van.

Dat was weer een heel verslag! Nu duik ik een hangmat in!

Groeten allemaal in het koude kikkerland! Hoe staat het met Big Brother overigens? Wil iemand me wel even op de hoogte houden? :-)

Tot het volgende bericht! We gaan nu echt de bergen in dus het kan wel even duren voordat ik weer computer in de buurt heb.

Veel liefs en dikke besos voor jullie allemaal! (ja, Jeroen, ik weet wat dat betekent, zelfs zonder boekje! hahaha)

Hellen

  • 09 Oktober 2005 - 11:39

    Linda:

    Hoi Helsie,

    Nou ik heb even met je mee zitten snotteren hoor :-)

    Het klinkt weer fantastisch en als ik het zo lees denk ik dat je dit land nog vaker zult gaan bezoeken!

    Even een bb-update: Tanja, Rob en Linda staan genomineerd. Dido heeft Roel eindelijk uitgekotst maar hoe lang dat duurt? Om de een of andere reden hebben al die meiden een zwak voor hem!

    Nou meid, heel veel plezier, geniet er van en doe morgen voorzichtig op die berg!!

    Toedels,

    Linda

  • 09 Oktober 2005 - 15:48

    Cor:

    Hellie,
    geweldig zoals jij alles beschrijft, het is of ik het zelf kan zien.
    Ik vind dit toch een fantastische manier van verslag doen terwijl je onderweg bent.
    liefs,
    papa

  • 10 Oktober 2005 - 07:31

    Barbara:

    Wauw Hellen het klinkt allemaal geweldig. Ik kan me voorstellen dat je het niet zoals je zou willen op een foto krijgt. Maar toch blijven proberen hoor (voor ons arme achterblijvers ;-).
    Het is trouwens ontzettend leuk voor jezelf straks zo'n heel overzicht, met wat je wanneer hebt gedaan (je vergeet nl. toch veel dingen achteraf).

    Ga vooral zo door, zit hier heerlijk mee te leven (moet eigenlijk werken :-\).

    See you, Barbara

  • 10 Oktober 2005 - 09:21

    Wim & Leny:

    Hoi Hellen,

    wat schrijf jij fantastisch zeg! Alsof we er zelf bij zijn, geniet maar van alle moois, deze ervaring is onuitwisbaar.
    Liefs, Wim & Leny (MUCHO BESOS)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Arequipa

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 134
Totaal aantal bezoekers 44709

Voorgaande reizen:

05 September 2014 - 20 September 2014

Wild Zuid-Afrika

12 Mei 2012 - 26 Mei 2012

Eindelijk naar Thailand, het Land van de Glimlach!

26 September 2010 - 03 Oktober 2010

Turkije

05 Juni 2010 - 09 Juni 2010

Rome, La Dolce Vita!

07 Juni 2008 - 30 Juni 2008

Frankrijk (kamperen)

16 Oktober 2007 - 01 November 2007

Egypte

14 September 2006 - 06 Oktober 2006

Canada

24 Mei 2006 - 04 Juni 2006

Schotland

13 April 2006 - 21 April 2006

Frankrijk (short break)

01 Oktober 2005 - 23 Oktober 2005

Peru

Landen bezocht: