Over olifanten en de mooiste tempel - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van hellen - WaarBenJij.nu Over olifanten en de mooiste tempel - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van hellen - WaarBenJij.nu

Over olifanten en de mooiste tempel

Door: Hellen

Blijf op de hoogte en volg

21 Mei 2012 | Thailand, Bangkok

Hallo allemaal!

Daar ben ik weer! Vanuit de Roos van het noorden dit keer, de stad Chang Mai.

We hebben de afgelopen dagen alweer ontzettend veel beleefd en ik wil het allemaal met jullie delen. Daarbij begin ik met gisteren want dat was echt een hoogtepunt van deze reis! De dag van de olifantentocht!

Ik moet zeggen dat ik het idee om op een olifant te gaan zitten best eng vond. Na mijn vervelende en pijnlijke ervaringen met een paard van enige jaren geleden vond ik dit dus superspannend!

Gelukkig hadden we eerst ruimschoots de tijd om kennis te maken met deze prachtige dieren! We mochten zo tussen ze door lopen! Allemachtig, wat zijn ze groot! En als zo een kolos in beweging komt en iets te dichtbij komt, tja, dan spring je toch wel echt opzij hoor! :-)

Maar al met al voelde ik toch al vrij snel wel een vertrouwt gevoel met deze dieren. Er waren ook een paar kleintjes, zo lief! We hadden daar al wat te eten voor ze gekocht. Wat banaantjes en stukken suikerriet. Jeroen had het vast en hij was meteen de meest populaire mens want alle slurven kwamen meteen zijn kant op! Echt lachen, het eten was dus zo alweer op! haha

We hebben ook gekeken hoe de mahoets (de eigenaren van de dieren) hun olifant een lekker bad gaven in de rivier. De olifanten gingen er lekker voor liggen en lieten zich heerlijk wassen en vertroetelen. Prachtig om te zien. Daarna was er nog een demonstratie van de dingen die ze de olifanten hebben kunnen aanleren.

En toen was het zover! Op naar het "opstapstation" voor de rit op de olifant door de jungle! Handig gemaakt zo een station, je staat op gelijke hoogte met de rug van de olifant en kunt zo in het bakje stappen. Heel makkelijk. Bakje werd met een metalen balk afgesloten zodat we stevig zaten en ons vast konden houden. En toen gaan met die banaan!

Het was wel even wennen! Want mijn hemel, wat hobbelt dat zo een olifant! En wat is het hoog! Maar wat een geweldige ervaring! Dwars door de jungle, bergje op en bergje af, door het water, prachtig!

Onze olifant was nogal hongerig dus we hebben onderweg regelmatig banaantjes en suikerriet voor hem gekocht en dat aan hem gegeven. Om de haverklap kwam die slurf weer omhoog! :-) Het was zo erg dat hij zelfs probeerde om de bananen bij de mensen voor ons uit hun bakje te stelen! De boef! haha Ach ja, volgens onze mahoet had de olifant veel zin in " mjam mjam"! haha Ja, dat was duidelijk! :-)

We hebben zo een uur op de olifant gezeten maar dat was zo om! Voordat we het wisten moesten we er alweer af!

Op dat punt werden we op ossenwagens geladen en teruggebracht naar het kamp. Dat was niet echt comfortabel maar wel grappig. Op het kamp hebben we een lekkere lunch gehad. En na de lunch zijn we met bamboevlotten de rivier verder afgezakt. De zon stond te branden aan de hemel en ik was natuurlijk weer hoedje vergeten. Gelukkig mocht ik hoedje van onze "kapitein" lenen. Dat vaartochtje op dat vlot was echt supermooi en ontspannend. Prachtige natuur. Ik heb daar geen foto's gemaakt want we hadden alles in de bus gelaten omdat er nogal eens camera's in het water vallen enzo. Dus deze tocht staat alleen op onze harde schijf.

Uiteindelijk heb ik daar 2 foto's gekocht van ons op de olifant en van ons op het vlot. Het kost ook echt allemaal een drol hier ook! De foto-lijstjes om die foto's zijn trouwens van olifantenpoep gemaakt. Mooi principe toch, dat recyclen! :-)

Daarna weer terug naar het hotel waar we even de olifantengeur van ons af konden spoelen en ons klaar konden maken voor het volgende hoogtepunt.... de Thaise massage van 2 uur!

Nou, dat was ook een belevenis.... soms leek het meer kastijding want hallo hey, ze doen niet zachtjes hoor! hahaha We kregen een soort pyjama aan en toen begon het. Kneden, duwen, trekken, met handen, armen, ellebogen en zelfs knieen! Oeffff! Maar na de massage was ik zo soepel dat ik spontaan in lotus-houdig kon zitten... nouja, dat is ook wel weer lekker natuurlijk! :-)

Na de massage hebben we in een supergezellig tentje was gegeten en daarna nog even over de zondagmarkt gelopen.

En toen was het vandaag en vandaag was alweer een hoogtepunt! Vanmorgen een geweldige ochtend gehad! We hebben de tempel Wat Prathat Doi Suthep bezocht. Dit is de belangrijkste tempel van Noord-Thailand. Naar deze tempel was ik ook bijzonder nieuwsgierig omdat ik enige tijd geleden, tijdens mij mindfulness-training en mijn zoektocht naar spirituele verrijking, al veel over deze tempel had gelezen. Dit is namelijk 1 van de tempels waar westerlingen zich kunnen aanmelden voor meditatie-trainingen. Varierend van enkele dagen tot enkele weken. Ik heb daar indertijd serieus informatie over opgezocht. Maar toen kwam ik Jeroen tegen en nu is hij mijn Boeddhaatje dus is dat hele plan wat op de achtergrond geraakt. Desalniettemin vond ik het dus wel heel speciaal om deze tempel vandaag te bezoeken. En het was geweldig!

Ik heb wel vaker vermeld dat je soms op plekken kunt komen die tegenvallen en totaal niet aan je verwachtingen voldoen. Maar ook dat je soms op plekken komt die precies zijn zoals je het had bedacht. En deze tempel was dus zo een plek. wat een heerlijke, ontspannende omgeving. Ik had er de hele dag wel kunnen blijven!

We zijn wederom gezegend voor een monnik en we hebben een wit touwtje om onze pols gebonden gekregen. Dat moet eigenlijk blijven zitten tot het er vanzelf afvalt... maar... als je er echt genoeg van hebt mag je hem ook afknippen. Maar eigenlijk hoort dat dus niet! :-)

In ieder geval heb ik daar genoten! Ook hebben we daar alle souvenirtjes gekocht voor iedereen! Heel leuk, speciaal en persoonlijk zelfs! :-)

Jeroen is nu aan touwen en kabels als een aapje door de jungle aan het slingeren tijdens een jungle-flight!

Ik zag dat niet zo zitten en bovendien had ik wel even behoefte aan een vrije middag. Zal wel blij zijn als ik hem straks weer heelhuids terugzie! :-)

Zow hey, dat is alweer een heel verhaal en dan heb ik nog niet alle dagen gehad! Dus voor de die-hards onder jullie die nog wel even een stukje verder willen lezen ga ik nog even verder... haha

Voordat we in Chang Mai aankwamen hebben we 2 dagen in Chang Rai gezeten in een prachtig resort! We hadden daar voor het eerst wat meer bewolkt weer en wat een verademing! haha Mensen, ik kom zo ongeveer net zo bleek terug alsdat ik weg ben gegaan want in de zon is het echt niet uit te houden! Ik ben zoooo blij met mijn factor 50 en dan nog rent iedereen van schaduwplek naar schaduwplek! haha

Van de week zijn we een ochtend naar bergstammen geweest. We werden in pick-uptrucks geladen en toen de bergen in. Helaas is door het toerisme de boel daar flink commercieel geworden. Maar, als je alle commercie, de grote koelkasten, de satellietschotels en de tv's even wegdenkt en een beetje je fantasie laat gaan dan heb je nog wel een klein idee van hoe het ooit geweest moet zijn. Ze hebben overigens wel prachtige klederdrachten!

Die middag hebben een boottocht gemaakt in de Gouden Driehoek. Het drielandenpunt hier van Thailand, Birma en Laos. En verrassing.... we zijn nog even naar Laos geweest! Was maar een bliksembezoek en ook behoorlijk commercieel maar toch grappig! Ik heb er wel een mooie opiumpijp gekocht. En nee, niet om te gebruiken maar gewoon om leuk neer te zetten! :-)

Jeroen had ook nog een stunt die middag toen we aan het zwemmen waren in het hotel. Als sleutel hadden we daar van die pasjes. Op een gegeven moment probeerde Jeroen de deur open te maken met zijn Ditzo zorgpas! hahaha Had hij het verkeerde pasje meegenomen naar het zwembad! :-)

De dag dat we richting Chang Mai zijn gereden was een heel relaxt dagje. Een aantal leuke stops gehad op plekken waar ze parasolletjes maken en beschilderen. En bij een jade en zilverfabriekje. Ook daar uiteraard weer wat leuke dingetjes gekocht! :-)

Die avond hadden we weer een diner met een dansshow met live muziek uit de Lanna-cultuur. Want in dat gebied zitten we hier. Was leuk en lekker eten. Eigenlijk moet je daar aan van die lage tafeltjes zitten op de grond. Maar voor ons, verwende westerlingen hebben we gaten in de grond gemaakt zodat we gewoon kunnen zitten! Best handig! haha

Zo mensen, ik geloof dat ik nu wel weer even bij ben! Ik hoop dat iedereen wakker is gebleven tijdens het lezen van dit verhaal? :-)

Morgen is alweer de laatste dag van de rondreis. Morgenochtend gaan we nog een fietstocht doen in de omgeving van Chang Mai en morgenavond gaan we per nachttrein terug naar Bangkok en dan lekker naar het strand om bij te komen! :-)

Jullie horen dus in een volgend verslag hoe de treinreis is gegaan, het schijnt het hele ervaring te zijn. Dat geloof ik graag... hahaha

Tot later maar weer! En nogmaals dank voor de reacties, is leuk om te lezen! :-)

Liefs, Hellen en Jeroen



  • 21 Mei 2012 - 09:39

    Linda:

    Hoi Helsie en Joensie,

    Ik heb weer genoten van je verslag!! Lijkt me helemaal geweldig op zo'n olifant :-) Is Jeroen heelhuids uit een boom gekomen? Veel plezier met de treinreis als het net zo'n trein is als in Egypte weet je wat je te wachten staat, viel toch reuze mee :-) Geniet aan het strand!

    Liefs,
    Linsie

  • 21 Mei 2012 - 09:53

    Eef:

    prachtig wat een verhaal erg leuk om te lezen.
    maak er nog wat van.
    mams

  • 21 Mei 2012 - 11:14

    Anje:

    die treinreis lijkt denk ik wel wat op die van Egypte: duwen om er in te komen en te blijven. Ben heel benieuwd.

    Wat gaaf om zo'n olifantentocht te mogen maken. Lijkt me wel heel hoog!

    nog veel plezier.

  • 21 Mei 2012 - 11:18

    Irma:

    Klinkt allemaal zo bekend! ookal is het jaren geleden...

    Veel plezier

  • 21 Mei 2012 - 11:54

    Leo:

    Het lijkt net dat ik er bij ben vooral de olifanten en wat had ik graag met jeroen door de bomen gezweeft.
    Veel plezier verder Leo.

  • 21 Mei 2012 - 15:27

    Eleonora:

    Wat ontzettend leuk om te lezen dat jullie zo naar jullie zin hebben en genieten met volle teugen. Nog een paar dagen....

  • 21 Mei 2012 - 20:35

    Annemarie:

    Ik zit hier toch stiekem wel heel jaloers te zijn hoor Hellen, wat gaaf die olifantentocht! Heel bijzonder dat jullie dat hebben kunnen doen. En ook heel mooi dat je toch in het klooster bent geweest waar je ooit heen wilde, ik kan me voorstellen dat je daar best een hele dag had kunnen blijven, zeker als het er zo is zoals je verwacht had.
    Heel veel plezier nog tijdens de treinreis en fietstocht, en daarna lekker bijkomen op het strand. Ik kijk uit naar je volgende update!

  • 21 Mei 2012 - 21:36

    Jeroen:

    Hey Hellen,
    Geweldig om te lezen wat je allemaal beleefd. Het Leuke is dat het echt precies dezelfde reis is als die ik in 2004 gemaakt heb super leuk om te lezen!!! Hey maar effe over dat witte bandje dat je van die monik omgebonden hebt gekregen.....dat mag je dus echt nooit losknippen he zolang het bandje om hebt heb je een verbinding met ..... (hoe je het wilt noemen) als het afvalt dan heb je het blijkbaar niet meer nodig maar losknippen dan knip je, je navelstreng door met....... (hoe het het ook noemt) hihi !!!

    Greetz
    Joenie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 253
Totaal aantal bezoekers 44796

Voorgaande reizen:

05 September 2014 - 20 September 2014

Wild Zuid-Afrika

12 Mei 2012 - 26 Mei 2012

Eindelijk naar Thailand, het Land van de Glimlach!

26 September 2010 - 03 Oktober 2010

Turkije

05 Juni 2010 - 09 Juni 2010

Rome, La Dolce Vita!

07 Juni 2008 - 30 Juni 2008

Frankrijk (kamperen)

16 Oktober 2007 - 01 November 2007

Egypte

14 September 2006 - 06 Oktober 2006

Canada

24 Mei 2006 - 04 Juni 2006

Schotland

13 April 2006 - 21 April 2006

Frankrijk (short break)

01 Oktober 2005 - 23 Oktober 2005

Peru

Landen bezocht: