Over River Kwai, Ayutthaya en de Gouden Driehoek - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van hellen - WaarBenJij.nu Over River Kwai, Ayutthaya en de Gouden Driehoek - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van hellen - WaarBenJij.nu

Over River Kwai, Ayutthaya en de Gouden Driehoek

Door: Hellen

Blijf op de hoogte en volg

18 Mei 2012 | Thailand, Bangkok

Hallo allemaal!

Hier zijn we weer even vanuit een tropisch Chang Rai!

We hebben een paar drukke dagen achter de rug en we hebben ontzettend veel gezien. Weet bijna niet waar ik moet beginnen!

Na Bangkok zijn we vertrokken richting de River Kwai, maar eerst zijn we langs de drijvende markt Damnoen Saduak. Dat was een belevenis op zich. Van alles en nog wat is er te koop maar het meest bijzondere is toch wel dat er complete restaurants op die kleine bootjes te vinden zijn. Gewoon en pot met olie en een bak met ingredienten en wokken maar met die handel!

Het is wel een ontzettende toeristische bedoening. Alles is er "very cheap" .... dit is nu dus ook de lijfspreuk van Jeroen! :-)

Na dit evenement dus op weg naar de River Kwai. De geschiedenis laat ik hier even voor gezien want daar heb ik geen tijd voor maar ik denk dat iedereen in min of meerdere mate wel weet wat er daar is gebeurd. Als eerste zijn we naar het museum in Kanchanaburi geweest. Erg indrukwekkend alleen was ik die dag even zo bevangen door de hitte dat ik niet alles heb kunnen opnemen! Want warm is het hier echt... in hoofdletters! Het is regentijd maar op 2 knallende onweersbuien na (1 toen we in Bangkok zaten te eten, en 1 toen we gisteren in de bus hiernaartoe zaten) hebben we nog weining gemerkt. Regen geeft ook absoluut geen verkoeling! Het kan beter droog blijven! Want na regen is de luchtvochtigheid hier 100% ipv 90%! :-)

Maargoed, na het museum zijn we naar de erebegraafplaats geweest waar ook Nederlandse krijgsgevangenen liggen die hier zijn gesneuveld tijdens de bouw van de Birmaspoorlijn.

Hierna zijn we naar de beroemde brug gegaan. We konden er ook overheen lopen. Soms moest je wel opzijspringen voor een passerende trein, maar ach, dat kon de pret niet drukken.... bovendien was er van gevaar geen sprake want het treintje reed ongeveer 10 kilometer per uur!

Toen op naar het station voor een treinritje over deze dodenspoorlijn. We vertrokken van station Wang Po. Toen we net in de trein zaten was ik me even heel erg bewust van waar ik was en wat er was gebeurd. Kreeg er een brok van in mijn keel. Ik zat daar voor mijn lol in die trein, over dat spoor.... waar letterlijk bloed aankleeft. Raar....Maar toen de treinrit zich voortzette kreeg een andere emotie de overhand... ANGST! Want het traject ging over hoge houten viaducten met enorma afgronden. Echt iets voor mij dus! hihi

Die avond hebben we overigens weer eens heerlijk patat met hamburgertjes gegeten in ons hotel! Weer eens iets anders als rijst! haha

De dag daarna zijn we naar Ayutthaya gereden, de voormalige hoofdstad van Siam (Thailand). Daar weer een heerlijke boottocht gemaakt in een longtailboot. Je kon tijdens deze tocht goed zien hoe hoog het water hier hand gestaan tijdens het noodweer van vorig jaar. Die hele regio heeft compleet onder water gestaan en die gevolgen zijn nog steeds goed te zien! Aangespoed afval ligt nog her en der op de kant.

Daarna hebben we 2 tempels bezocht. Ik krijg er nog steeds geen genoeg van! We zijn in 1 tempel zelfs gezegend door een monnik! Nou, nu kan het helemaal niet meer stuk! :-)

Daarna dus op pad naar Phitsanulok. Onderweg verscheidene controleposten tegengekomen. Waarvan 1 rond een uur of 10. Ja, zie Huub (onze reisleider), het is 10 uur dus ze moeten de lunch bij elkaar verdienen in de komende 2 uur! Wel humor, al zou het mij niet verbazen als het hier echt zo werkt! :-)

Ik moet het even wat kort houden (alhoewel, dit wordt alweer een heel verhaal geloof ik!). Gisteren zijn we 's morgens naar een basisschool gegaan om daar het ochtendritueel mee te maken. Dat is echt heel bijzonder!

Alles kinderen verzamelen op het schoolplein en gaan op een gegeven moment netjes in rijen staan. Dan komt het volkslied en ze houden ook een soort gebed naar alles windrichtingen. Echt geweldig om te zien! En wat een discipline! Daar kunnen we in Nederland nog wat van leren. En schooluniformen. Ik zeg, meteen invoeren in Nederland! :-)

Na dit ritueel nog een tempel bezocht met daarin de mooiste Boeddha van het land. Je mocht foto's maken maar alleen zittend dus ik heb mijn eerste nederige houding naar de Boeddha gemaakt. Bijzonder!

Hierna zijn naar Sukothai Historical Park geweest, waar we met de fiets een tochtje langs alle tempels en stoepa's hebben gemaakt. Heerlijk om te doen fietsen! De de kwaliteit van de fietsen viel me ook alles mee! Was echt ontzettend leuk en hele mooie dingen gezien! Helaas heb ik echt te weinig tijd voor het plaatsen van foto's maar dat komt als ik terug ben echt helemaal goed. Het fotokaartjes vult zich razendsnel! :-)

En toen was het de dag van vandaag maar is ook mijn tijd bijna om! Dus in mijn volgende verslag meer over de tocht van Phitsanulok naar Chang Rai en ons bezoek vandaag aan de Gouden Driehoek (het drielandenpunt tussen Thailand, Birma en Laos).

Wij gaan nog even lekker wat drinken nu voordat we straks weer moe maar voldaan naar bed gaan! Morgen gaan we op pad naar Chang Mai, de Roos van het Noorden!

Tot de volgende keer!

Liefs, Hellen en Jeroen






  • 18 Mei 2012 - 14:59

    Linda:

    Ha die Helsie en Joensie,

    Jullie vermaken je prima lees ik zo, ik leef weer helemaal met jullie mee als ik het allemaal zo lees.

    Veel plezier en geniet, ik kijk alweer uit naar het volgende verslag!

    Knuf,
    Linsie

  • 18 Mei 2012 - 16:02

    Annemarie:

    Wat maken jullie een hoop mee, en wat zien jullie mooie en unieke dingen! Echt gaaf hoor!

  • 18 Mei 2012 - 17:23

    Anje:

    He Hellen
    als je tijd hebt en je toch zo heerlijk over die markten slentert, zou je van voor mij een zakje kruiden mee willen nemen? Liefst een mengsel van iets.
    Ik hoor wel wat het gekost heeft!

    geniet nog van je mooie reis, want dit klinkt zeker niet verkeerd allemaal.
    liefs
    Anje

  • 19 Mei 2012 - 15:11

    Eef:

    het was weer een mooi verslag
    ik wil ook ik kijk uit naar het volgende.
    veel plezier nog.
    kus mams

  • 20 Mei 2012 - 10:57

    Cor:

    Het klinkt allemaal geweldig!
    Ik kan mij voorstellen dat je daar emotie's bij krijgt. Je ziet daar dingen die voor ons alleen op TV getoond worden.
    Geniet er van!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 44710

Voorgaande reizen:

05 September 2014 - 20 September 2014

Wild Zuid-Afrika

12 Mei 2012 - 26 Mei 2012

Eindelijk naar Thailand, het Land van de Glimlach!

26 September 2010 - 03 Oktober 2010

Turkije

05 Juni 2010 - 09 Juni 2010

Rome, La Dolce Vita!

07 Juni 2008 - 30 Juni 2008

Frankrijk (kamperen)

16 Oktober 2007 - 01 November 2007

Egypte

14 September 2006 - 06 Oktober 2006

Canada

24 Mei 2006 - 04 Juni 2006

Schotland

13 April 2006 - 21 April 2006

Frankrijk (short break)

01 Oktober 2005 - 23 Oktober 2005

Peru

Landen bezocht: