Over reisstress en Johannesburg - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van hellen - WaarBenJij.nu Over reisstress en Johannesburg - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van hellen - WaarBenJij.nu

Over reisstress en Johannesburg

06 September 2014 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Nou, dat was me het dagje wel!

Na de megastress van eergisteren, toen we erachter kwamen dat Lufthansa ging staken, is alles toch nog goed afgelopen! We zijn overgeboekt naar British Airways en South African Airlines. Dus niet via Frankfurt maar via London naar Johannesburg. Nu ging dat ook niet helemaal soepel... Ik heb altijd al mijn twijfels gehad over vluchten met zeer krappe tussenstoppen en dat was ook hier het geval. Tot overmaat van ramp had onze eerste vlucht ook nog eens een half uur vertraging dus ik zag onze aansluiting al totaal mislukken. Gelukkig werden we op Londen opgewacht en begeleid naar de volgende vlucht. Maar het was rennen geblazen en we hebben het maar net gehaald! Vervolgens dus een vlucht die veel te lang duurde en daarna toch het gevoel van... Zouden onze koffers de vlucht ook hebben gehaald??

En ja, gelukkig hadden de koffers het ook gehaald! Dus om 10 uur vanmorgen stonden 26 uitgeputte mensen kennis te maken met onze reisleider voor de komende 2 weken. Hij heet Deejay en is een Afrikaan. Hij spreekt dus een apart taaltje maar hij is goed te volgen! :-)

Oorspronkelijk zouden we vandaag een korte stadstour door Johannesburg doen en daarna naar het hotel ombij te komen. Maar vanwege een optocht in de stad kon de rondtoer niet doorgaan en dus zijn we vandaag alvast naar Pretoria gegaan (ligt gelukkig vlakbij Johannesburg dus we waren zo heen en weer).

We zijn eerst naar de Union Buildings geweest, dit is het oude parlementsgebouw. Hier staan ook een megagroot beeld van Nelson Mandela. Daarna zijn we naar het Voortrekkers Monument geweest. Het monument herdenkt onze voorvaderen, die vanaf 1836 de Kaap in het zuiden verlieten om aan de Britse overheersing te ontsnappen. In de Hall of Heroes staat een sarcofaag die elk jaar op 16 december om 12 uur verlicht wordt door een zonnestraal die door een gat in het plafond naar binnen valt. 16 december is de datum waarop in 1838 een zeer bloedige strijd plaatsvond.

Na de lunch zijn we toen naar het hotel gegaan en wat een plaatje is dat! We verblijven vandaag in een supermooie lodge met Afrikaans ingerichte kamers. Op het terrein zag ik vanmiddag al 3 zebra's en een aantal impala-achtigen lopen. Echt super!

Nu lig ik voor pampus op bed en ik ga zo lekker slapen.

Oja, vanavond na het eten 1 van de lekkerste toetjes ooit gegeten, Malva cake.... Mjammie!! Bij thuiskomst het recept maar eens opzoeken!

Morgen gaan we op weg naar Graskop, ben benieuwd wat we onderweg allemaal tegen gaan komen. Jullie horen het wel weer!

Liefs, Hellen en Jeroen

• 06 September 2014 - 21:36

Linda:

Wat fijn dat alles uiteindelijk toch nog goed gekomen is :-) Geniet er van!!

• 06 September 2014 - 22:23

Annemarie:

Best een klein beetje jaloers hoor! In 1998 zijn wij naar Suid Afrika geweest en het was een baie mooie trip! Dus dankzij jullie verslagen en foto's kan ik weer een beetje mee genieten! Fijn dat alles toch nog goed gekomen is met de vliegreis, wat een stress is dat he? Zelf waren wij toen in 1998 overboekt door KLM, dat leverde heel veel stress op maar gelukkig konden we uiteindelijk toch nog mee op de vlucht omdat andere mensen hun stoel opgaven voor een latere vlucht (2 dagen later). Geniet van dit prachtige land, de vriendelijke mensen en de heerlijke taal!

• 06 September 2014 - 22:32

Anje:

fijn dat het allemaal goed gekomen is. die stress herken ik van een reis van ons naar Amerika, waar de aansluiting ook maar net goed ging. geniet er nu verder van. slaap le4kker en tot een volgend verslag.

• 06 September 2014 - 22:32

Anje:

• 07 September 2014 - 02:16

Thea:

Hoi hellen Wat tof zoon reis gelukkig is het goed afgelopen voor jullie .lekker genieten x

• 07 September 2014 - 08:51

Assina Wolthof:

goedemorgen Hellem\n enJeroen

goed om te horen dat jullie ondanks de stres. goed zijn aan gekomen.Ik hoop dat jullie veel plezier hebben.

groetjes Ina

• 07 September 2014 - 13:18

Eefje:

hoi hellen en jeroen fijn dat alles nog goed is ge gaan.
    en weer een mooi verslag kijk uit naar het volgende verslag en fotos
    groetjes aan jeroen en de familie

• 16 September 2014 - 17:30

Cor:

Ik ben net terug uit turkey. Ik hoop binnenkort jouw reisverslagen door te kunnen nemen.

Geniet ervan.